Attribute filter: bokmål
Bokmål
Falske nyheter og desinformasjon – Medietilsynet
Falske nyheter og desinformasjon er begreper som har blitt aktuelle de siste årene. I dag er det lett å spre informasjon i ulike sosiale medier, så spredningen kan skje fort.
Det er viktig at hver enkelt av oss stopper opp, tenker og sjekker før vi deler noe videre.
Medietilsynet har en nettside om “kritisk medieforståelse” som passer flere flere aldersgrupper. De har også en test hvor man kan se hvor god man er til å avsløre falske saker. Hvor god er du?
Sikker hverdag – informasjon fra DSB
Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) har laget et eget informasjonshefte som hele befolkningen skal ha mottatt. I dette heftet “Slik bidrar du til Norges beredskap – Råd om egenberedskap” tar de for seg ulike områder.
Et av områdene er sikker hverdag. I selve heftet som er sendt ut er det en del om “informasjon og kommunikasjon” som går på hvor man kan finne trygg informasjon i en krisesituasjon og tips til beredskap hvis strømnett, mobilnett eller internett slutter å fungere. I tillegg er det også informasjon om kildekritikk. I kriser kan feilinformasjon lett bre seg og man får tips om hva man skal gjøre for å sørge for at man selv ikke sprer videre feilinformasjon.
DSB sine nettsider om “sikker hverdag” finner du her.
Den spesifikke siden om “vær kildekritisk” finner du her.
Begge sidene har info på både nynorsk og bokmål.
Informasjonen også på flere andre språk
Svindeltesten
Svindeltesten er en ressurs med 4 oppgaver som tar deg gjennom ulike svindelforsøk. Blir du lurt, eller unngår du å gå i fella?
Den er rettet mot voksne og kan brukes i en undervisning/veiledningssituasjon eller brukeren kan se den på egenhånd.
Den er en del av e-læringen “lett på nett med @nett”, så vil du finne igjen både @nett og Tom i videoen.
Svindeltesten finner du her: svindeltesten
Den er også tett knyttet til animasjonsvideoen “Nettvett med @nett” som består av tre ulike temaer:
- Hva du bør passe på når du er på nett
- Hva du skal gjøre hvis du har blitt svindlet
- Hvordan du skal unngå å bli svindlet
Animasjonsvideoen finner du her: nettvett med @nett
Hvis du går inn på ressursen: Lett på nett med @nett kan du finne denne og mange andre spennende temaer.
Animasjonsvideo – Hva er internett
Hva er internett er en animasjonsvideo som tar deg gjennom hva internett er og hvordan det fungerer. Den er rettet mot voksne og kan brukes i en undervisning/veiledningssituasjon eller brukeren kan se den på egenhånd.
Den er en del av e-læringen “lett på nett med @nett”, så vil du finne igjen både @nett og Tom i videoen.
Animasjonsvideoen finner du her: hva er internett
Hvis du går inn på ressursen: Lett på nett med @nett kan du finne den samme videoen og mange andre spennende temaer.
Animasjonsvideo – Nettvett med @nett
Nettvett med @nett er en animasjonsvideo som går gjennom tre ulike temaer:
- Hva du bør passe på når du er på nett
- Hva du skal gjøre hvis du har blitt svindlet
- Hvordan du skal unngå å bli svindlet
Animasjonsvideoen finner du her: nettvett med @nett
Hvis du går inn på ressursen: Lett på nett med @nett kan du finne den samme videoen delt opp i tre ulike deler og med oppgaver knyttet til – blant annet svindeltesten.
Nettvett – kurs og veiledninger
Nettvett.no ble bygget opp og lansert i 2005 av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), på oppdrag fra Samferdselsdepartementet (SD). Her finner man informasjon, råd og veiledning om sikrere bruk av internett. Informasjonen er rettet både mot forbrukere og små og mellomstore bedrifter.
Temaene som dekkes er blant annet bruk av e-post, chat og sosiale medier, spam, virus, deling av filer på internett, nettbank, og beskyttelse mot angrep utenfra.
De har en blanding av veiledninger og kurs.
Kom i gang med digitale møteplasser
Digitale møteplasser er ulike apper eller programmer man bruker for å møtes digitalt. Her kan man få en enkel innføring i hvordan man bruker noen av disse.
Denne ressursen er utarbeidet av HK-dir i samarbeid med eksterne. De kan brukes om de er, eller tilpasses målgruppen. De er også tilgjengelige under “ressurser på andre språk” hvis dere har deltakere som har polsk, engelsk, arabisk, urdu, tigrinja, somali eller dari som morsmål.
Kort om hva de ulike filtypene inneholder
Powerpointfilen inneholder presentasjonen med ulike lysbilder om tema som kan brukes i veiledning eller ved kurs.
Word og PDF versjonene er like, bare ulike filtyper. De inneholder notatene til Powerpointen og er nummerert etter tilsvarende lysbildet i presentasjonen. Notatene kan både brukes under en presentasjon, men også deles ut til deltakerne.
Facebook – Opprett en profil og kom i gang
Facebook er en fin tjeneste for å holde kontakt med venner, familie, organisasjoner og ulike grupper.
Denne ressursen er utarbeidet av HK-dir i samarbeid med eksterne. De kan brukes om de er, eller tilpasses målgruppen. De er også tilgjengelige under “ressurser på andre språk” hvis dere har deltakere som har polsk, engelsk, arabisk, urdu, tigrinja, somali eller dari som morsmål.
Kort om hva de ulike filtypene inneholder
Powerpointfilen inneholder presentasjonen med ulike lysbilder om tema som kan brukes i veiledning eller ved kurs.
Word og PDF versjonene er like, bare ulike filtyper. De inneholder notatene til Powerpointen og er nummerert etter tilsvarende lysbildet i presentasjonen. Notatene kan både brukes under en presentasjon, men også deles ut til deltakerne.
Trygg netthandel
Å handle på nett er snart like naturlig som å gå i butikken. Her kan man få en innføring i netthandel.
Denne ressursen er utarbeidet av HK-dir i samarbeid med eksterne. De kan brukes om de er, eller tilpasses målgruppen. De er også tilgjengelige under “ressurser på andre språk” hvis dere har deltakere som har polsk, engelsk, arabisk, urdu, tigrinja, somali eller dari som morsmål.
Kort om hva de ulike filtypene inneholder
Powerpointfilen inneholder presentasjonen med ulike lysbilder om tema som kan brukes i veiledning eller ved kurs.
Word og PDF versjonene er like, bare ulike filtyper. De inneholder notatene til Powerpointen og er nummerert etter tilsvarende lysbildet i presentasjonen. Notatene kan både brukes under en presentasjon, men også deles ut til deltakerne.
Informasjon om BankID appen
Bank-ID appen er en av flere metoder å logge seg inn via bruk av bank-ID. På denne siden vil du både finne informasjon om hva bank-ID er og hvordan du kan ta i bruk appen. Siden er nyttig for både veiledere og sluttbrukere.
Kakadu
Kakadu er en gratis tjeneste. De tilbyr steg-for-steg oppskrifter slik at du kan lære deg å bruke tjenester på nett.
Ressursene kan brukes i veiledningssituasjoner eller til å øve på egenhånd.
Tjenesten tar gir opplæring i bruk av nettbank, Kolumbus kollektivreiser, lese aviser og noen forklaringer på internettfunksjoner.
Pasientreiser på Helsenorge
e-Boks – introduksjon og veiledning
e-Boks er en av de digitale postkassene som er tilgjengelig for befolkningen. De som drifter e-Boks har selv laget en introduksjon og veiledning som kan brukes.
De to PDF filene som ligger under kan både brukes på egenhånd eller i en veiledningssituasjon. Den ene filen inneholder en tekstversjon med bilder, mens den andre er en presentasjon. De inneholder samme informasjon, men vist fram på ulik måte.
Norge.no (bokmål)
Nettsiden norge.no er en veiviser til offentlige tjenester på nett laget av Digitaliseringsdirektoratet (Digdir). Her er det både informasjon man trenger i ulike livssituasjoner, men også egen fane for “Digital borger”. Her kan man få hjelp til å velge riktig digital postkasse, informasjon om elektronisk ID og hvordan du kan reservere deg mot digital kommunikasjon.
Siden finnes også på nynorsk.
Her kan du laste ned en presentasjon som viser hvordan en bruker Norge.no
hvordan bruke Norge.no
Opplæringskurs på Norge.no (bokmål)
Nettsiden norge.no er en veiviser til offentlige tjenester på nett laget av Digitaliseringsdirektoratet (Digdir).
Det er utviklet ulike opplæringskurs tiltenkt kursledere og andre som ønsker å tilby opplæring for personer som ikke har brukt internett så mye, og ønsker å lære mer. Du kan gratis laste ned og bruke alle kursene.
På denne siden får du tilgang til alle de ulike kursene: Opplæringskurs på Norge.no
Her er en liste over de ulike kursene (en del av disse ligger også som enkelte lenker under fanen “øvingsressurser” her inne på digidel.no)
Innlogging til offentlige tjenester
Lær å opprette MinID med MinID app
Lær å opprette MinID ved å skanne QR-kode
Lær å opprette MinID med bokstavkoden
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID med kodebrikke
Andre kurs
Lær å bruke Norge.no
Velg digital postkasse på Norge.no
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din
Lær å bruke datamaskin
Nødvendig kompetanse hos deltagere:
Krever ingen erfaring med datamaskiner
Utstyr:
Hver deltager må ha tilgang til en stasjonær eller bærbar datamaskin
Kommentarer til instruktøren:
Å holde et kurs for nybegynnere som aldri har brukt en datamaskin før krever tålmodighet. Husk å ta deg god tid underveis. Gå gjerne over hver del av leksjonen flere ganger og sett av tid til å hjelpe hver enkelt med deres datamaskin.
Mange som møter opp på kurset vil ha god nytte av en-til-en-læring. Bruk gjerne assistenter for å gjøre dette mulig.
Denne ressursen er utarbeidet av HK-dir i samarbeid med eksterne. Denne må tilpasses målgruppen og er kun tilgjengelig på bokmål. Det må vurderes om den er aktuell for målgruppa, eller om man heller skal introdusere nettbrett eller mobiltelefon.
Kort om hva de ulike filtypene inneholder
Powerpointfilen inneholder presentasjonen med ulike lysbilder om tema som kan brukes i veiledning eller ved kurs.
Word og PDF versjonene er like, bare ulike filtyper. De inneholder notatene til Powerpointen og er nummerert etter tilsvarende lysbildet i presentasjonen. Notatene kan både brukes under en presentasjon, men også deles ut til deltakerne.
-
1Kjenn til komponentene til stasjonære datamaskin og bærbare datamaskin (laptop)
-
2Å kunne bruke mus og berøringsmatte
-
3Lær å skru av og på datamaskinen
-
4Bli kjent med skrivebordet
-
5Lær å åpne og lukke et vindu
Lær å bruke nettbrett
Nødvendig kompetanse hos deltagere: Krever ingen erfaring med nettbrett.
Utstyr: Hver deltager må ha tilgang til et nettbrett.
Kommentarer til instruktøren: Å holde kurs for nybegynnere som aldri har brukt et nettbrett krever tålmodighet. Husk å ta deg god tid underveis. Gå gjerne over hver del av leksjonen flere ganger og sett av tid til å hjelpe hver enkelt med deres nettbrett.
Mange som møter opp på kurset vil ha god nytte av en-til-en-læring. Bruk gjerne assistenter for å gjøre dette mulig.
Denne ressursen er utarbeidet av HK-dir i samarbeid med eksterne. De kan brukes om de er, eller tilpasses målgruppen. De er også tilgjengelige under “ressurser på andre språk” hvis dere har deltakere som har polsk, engelsk, arabisk, urdu, tigrinja, somali eller dari som morsmål.
Kort om hva de ulike filtypene inneholder
Powerpointfilen inneholder presentasjonen med ulike lysbilder om tema som kan brukes i veiledning eller ved kurs.
Word og PDF versjonene er like, bare ulike filtyper. De inneholder notatene til Powerpointen og er nummerert etter tilsvarende lysbildet i presentasjonen. Notatene kan både brukes under en presentasjon, men også deles ut til deltakerne.
-
1Å kunne skru av og på nettbrettet
-
2Å kunne navigere på skrivebordet
-
3Å kunne åpne en app
-
4Å kunne returnere til skrivebordet fra et annet skjermbilde
Lær å bruke internett
Nødvendig kompetanse hos deltagere:
Deltagere må kunne skru på datamaskin/nettbrett, kunne åpne programmer og navigere i skjermbildet.
Kurset passer for deltagere som alt har gjennomført Lær å bruke datamaskin, Lær å bruke nettbrett eller lignende.
Utstyr: Hver deltager må ha tilgang til et nettbrett eller en datamaskin som er koblet til internett.
Kommentarer til instruktøren: Å holde kurs for nybegynnere som aldri har vært på internett før, krever tålmodighet. Ta deg god tid underveis. Gå gjerne over hver del av leksjonen flere ganger og sett av tid til å besvare spørsmål og forsikre deg om at alle henger med.
Mange som møter opp på kurset vil ha god nytte av en-til-en-læring. Bruk gjerne assistenter for å gjøre dette mulig.
Denne ressursen er utarbeidet av HK-dir i samarbeid med eksterne. De kan brukes om de er, eller tilpasses målgruppen. De er også tilgjengelige under “ressurser på andre språk” hvis dere har deltakere som har polsk, engelsk, arabisk, urdu, tigrinja, somali eller dari som morsmål.
Kort om hva de ulike filtypene inneholder
Powerpointfilen inneholder presentasjonen med ulike lysbilder om tema som kan brukes i veiledning eller ved kurs.
Word og PDF versjonene er like, bare ulike filtyper. De inneholder notatene til Powerpointen og er nummerert etter tilsvarende lysbildet i presentasjonen. Notatene kan både brukes under en presentasjon, men også deles ut til deltakerne.
-
1Å kunne åpne nettleseren
-
2Å vite litt om nettadresser
-
3Å kunne orientere seg på en nettside
-
4Å kunne søke med ett og flere ord
-
5Å kunne åpne en ny fane
-
6Å kunne bytte mellom faner
Lær å laste ned apper
Nødvendig kompetanse hos deltagere:
Deltagere må kunne skru på nettbrett eller smarttelefon, kunne åpne apper og navigere skrivebordet. Det er en fordel om deltagerne har e-postadresse/brukerkonto som lar dem logge på sin app-butikk.
Utstyr: Hver deltager må ha tilgang til et nettbrett eller smarttelefon som er koblet til internett.
Informasjon om ressursen:
Denne ressursen er utarbeidet av HK-dir i samarbeid med eksterne. De kan brukes om de er, eller tilpasses målgruppen. De er også tilgjengelige under “ressurser på andre språk” hvis dere har deltakere som har polsk, engelsk, arabisk, urdu, tigrinja, somali eller dari som morsmål.
Kort om hva de ulike filtypene inneholder:
Powerpointfilen inneholder presentasjonen med ulike lysbilder om tema som kan brukes i veiledning eller ved kurs.
Word og PDF versjonene er like, bare ulike filtyper. De inneholder notatene til Powerpointen og er nummerert etter tilsvarende lysbildet i presentasjonen. Notatene kan både brukes under en presentasjon, men også deles ut til deltakerne.
-
1Å kunne finne og åpne app-butikken
-
2Å kunne søke fram og kjøpe apper
-
3Å kunne slette apper
Helse på nett – hvordan bruke helsenorge.no
Lær å bruke e-post
Nødvendig kompetanse hos deltagere:
Deltagere må kunne skru på datamaskin/nettbrett, kunne åpne programmer og navigere i skjermbildet og bruke nettleser.
Kurset passer for deltagere som alt har gjennomført Lær å bruke datamaskin, Lær å bruke nettbrett, Lær å bruke internett eller lignende.
Utstyr:
Hver deltager må ha tilgang til et nettbrett eller en datamaskin som er koblet til internett.
Kommentarer til instruktøren:
Ressursen kommer i to versjoner, den ene tar for seg onlineversjonen av Outlook, den andre tar for seg Gmail.
Kursleder bør i forkant av kurset opprettet en egen epostadresse som deltagerne kan øve seg på å sende epost til, dersom han/hun ikke velger å bruke sin personlige adresse.
Kurset kan bli langt og kan med fordel deles opp i minst to økter.
Informasjon om ressursen:
Denne ressursen er utarbeidet av HK-dir i samarbeid med eksterne. De kan brukes om de er, eller tilpasses målgruppen. De er også tilgjengelige under “ressurser på andre språk” hvis dere har deltakere som har polsk, engelsk, arabisk, urdu, tigrinja, somali eller dari som morsmål.
Kort om hva de ulike filtypene inneholder:
Powerpointfilen inneholder presentasjonen med ulike lysbilder om tema som kan brukes i veiledning eller ved kurs.
Word og PDF versjonene er like, bare ulike filtyper. De inneholder notatene til Powerpointen og er nummerert etter tilsvarende lysbildet i presentasjonen. Notatene kan både brukes under en presentasjon, men også deles ut til deltakerne.
-
1Å kunne logge av og på en e-postkonto
-
2Å kunne sende, motta og svare på e-post
iPhone i dagliglivet
Dette kurset passer for nybegynnere som skal ta i bruk iPhone.
Denne ressursen og innholdet er laget av Karde i prosjektet “Mestring med mobil” for en eldre versjon av iPhone, men mye gjelder også på nyere versjoner.
Kurset har filmer, gode introduksjoner og forklaringer som deltakerne selv kan sette seg inn i.
Filmene er først og fremst laget for mennesker med utviklingshemning.
Filmene kan også være nyttige for mange andre.
Det finnes en del for veiledere som skal holde kurs: for veiledere
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret (bokmål)
Kontaktregisteret gir deg mobilnummer og e-post til innbyggerne i Norge slik at du kan sende post og varslinger digitalt. Du ser hvem som har reservert seg mot digital kommunikasjon, hvilken digital postkasse de eventuelt har valgt, og hvilken språkpreferanse de har.
Via denne lenken kan du som privatperson sjekke opp hvilke opplysninger som ligger der og endre på disse. Lenken gir deg bistand til hvordan dette gjøres.
Hvordan oppdage falske nyheter og persontilpasset innhold på nettet?
Medietilsynet og Seniornett har laget en guide for seniorer som viser hvordan man kan avdekke falske nyheter og hvordan nyheter kan bli persontilpasset.
Vipps – en betalingstjeneste
Vipps er en norsk tjeneste for betaling og overføring av penger til personer og bedrifter.
Her kan du finne mer info om hva Vipps er og hvordan den brukes og tas i bruk/installeres på telefonen.
Entur Reiseplanlegger
Entur
Entur har utviklet en nasjonal reiseplanlegger som samler hele Norges kollektivtilbud i én app.
Med Entur finner du busser, trikker, tog, baner, ferger, sparkesykler og bysykler samlet på ett sted. Alle sender nemlig inn informasjon og data til oss. Basert på data vi får inn, lager vi Entur-appen for deg som reiser, og digitale tjenester som hele kollektiv-Norge kan ha nytte av.
Her kan du få mer info om selve planleggeren og litt hjelp til å bruke den.
Forklaring av ulike begreper (småkurs)
På siden nettkunnskap finner du gode forklaringer innen mange tema som brukerne selv kan se på. De har ulike små kurs hvor man kan lære mer om følgende temaer:
Nettleser, e-post, passord, offentlige nettsider, sikker bruk av internett, informasjonskapsler/cookies, sosiale medier, programmer og apper, skylagring og falske nyheter.