Til deg som hjelper familie og venner

Det er mange som opplever at de hjelper familiemedlemmer, venner, naboer eller andre med digitale ferdigheter. Det kan være alt fra hjelp til bruk av nettbank, komme i gang med strømmetjenester, fornye resepter, bestille billetter, laste ned en app, eller rett og slett fikse TVen.

Det er laget mange råd og foreldretips for de med små barn om både skjermbruk og sosiale medier, men det er ingenting å finne om ungdom/unge voksne eller hvordan veilede sine egne foreldre.

Her inne på Digidel finner man ulike ressurser i ressursbanken og det kan være en del tips å hente inne på «til deg som veileder» - siden.

De aller fleste av oss har lært oss å bruke mobiltelefonene gjennom prøving og feiling, tips fra venner eller familie, og noen korte videosnutter her og der på sosiale medier.De aller færreste av oss har gått på kurs. Nye apper vi legger til blir vi enten tipset om gjennom vanlige medier, sosiale medier, bedrifter som produserer de, eller via venner og familie. Hvis man ikke har fulgt denne prosessen, men startet opp med smarttelefon fordi man må, eller familien ønsker å holde kontakt er det viktig å ha dette i bakhodet.

Det er også viktig å være klar over vilkårene for bruk av BankID. Det er bankene som har ansvaret for BankID og de har en del krav som de igjen må følge. Misbruk av BankID kan føre til at man mister tilgangen til. Under misbruk kommer deling av kodebrikke eller passord med andre (også mellom ektefeller, barn eller foreldre).

7 råd til deg som hjelper

Målet for hjelpen er at brukeren skal få uført sine oppgaver, men også bli bedre på å gjøre det selv fremover.

  • Finn ut hva brukeren trenger hjelp til. Er det noe konkret som å laste ned en app, eller er det noe mer vagt som «skjønner ikke mobiltelefonen»? Bruk tid til å se på det sammen og finn ut hvor problemet ligger.
  • Det er viktig å sette av nok tid. Ikke stresse eller bli utålmodig, men bruke god tid, tålmodighet og repetisjon til å gjennomgå eller vise.
  • Ta hensyn til nivået til den du hjelper. Vær sikker på at dere har samme forståelse før du går videre til neste steg.
  • Se an tid og dagsform og vurder hvor mye du skal hjelpe denne gangen. Skal vi betale en faktura eller skal jeg bruke tid på å forklare BankID og nettbanken.
  • Det er viktig at du som hjelper bare peker, men ikke rører knapper eller skjermer. Dette er kanskje det mest vanskeligste man gjør som hjelper, men viktig å følge. Den du hjelper må selv øve på å trykke og skrive inn. Dette er spesielt viktig hvis man hjelper til med bruk av BankID.
  • Hvis du ofte bistår med hjelp, finn ut hvilket verktøy som er hensiktsmessig for brukeren. En mobiltelefon kan brukes til mye, et nettbrett med større flate og skrift kan være mer hensiktsmessig for andre. PC anbefaler vi kun til de som har brukt det til skole eller jobb tidligere.
  • Bruk de ressursene som finnes allerede. Det ligger mange gode ressurser her inne på nettsiden som kan brukes.

Tips til deg som hjelper med nettbank

Tenk gjennom hvor mange ganger du har hjulpet med samme ting. Er det første gang, eller skjer det ofte? Når det gjelder nettbank har mange av bankene egne fullmaktsløsninger hvor du bruker din egen BankID for å logge inn og utføre oppgaver man har blitt enige om. Dette kan være et godt alternativ til å utføre oppgaver og følge opp, uten at man bryter vilkårene for bruk av BanKID.

Tips for dere som hjelper eldre personer

I hvilken grad er det veiledning og i hvilken grad er det: «kan ikke du bare fikse eller gjøre?». Tenk gjennom hvor grensa går for hva man bare gjør og hva man faktisk bruker tid til «hjelp-til-selvhjelp» med. BankID er unntaket her, da det er klare begrensinger for hva man har lov til å gjøre.

5 generelle tips om sosiale medier

Det er mange fordeler med sosiale medier for å holde kontakt med venner og familie, men det kan være noen fallgruver også. Det er særlig viktig å være oppmerksom på fallgruver og sikkerhet for uerfarne brukere, slik at de kan få en trygg og positiv start.

  • Bruk de sosiale mediene som gir deg den opplevelsen du vil ha eller kontakt med de du ønsker. Det er ikke nødvendig å ha profil alle flater.
  • Ikke på klikk på lenker du får hvis du ikke vet hva det er. Dette gjelder alle sosiale medier, e-post og meldinger.
  • Ikke alle på nettet er snille, vær oppmerksom på hvem du legger til som venn.
  • Ring eller send melding til vedkommende hvis du er usikker på en lenke eller informasjon som kommer i sosiale medier.
  • Ha tofaktorautentisering og bruk fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.

Pass på passordet

I dagens samfunn er det noen passord som er mer viktige å passe på enn andre. E-postkontoen, Apple-ID og BankID er tre viktig passord som det er lurt å ta vare på, så man er sikker på at man kommer inn.

Alle andre passord kan enkelt endre så lenge man har tilgang til sin telefon og/eller e-postkonto. Man skal ikke la disse ligge åpent, men det kan være greit å skrive de ned i en bok, eller på en lapp man vet hvor er. Hvis du bistår andre med å opprette en e-postkonto, kan du bruke egen e-postadresse som opprettingsadresse hvis noe skulle skje – så lenge det er i overensstemmelse med brukeren.